Інноваційні технології викладання
Інноваційні технології викладання
Розвиток системи освіти вимагає від педагогічної науки й практики вивчення і впровадження нових методів навчання і виховання дітей. На відміну від інших предметів, іноземна мова — це ціла галузь знань, оскільки розкриває перед людиною скарбницю іншомовної культури, нові стилі життя. Інтеграція України у світову спільноту потребує досконалого володіння іноземними мовами.Специфіка іноземної мови як навчального предмета полягає у тому, що спілкування є не тільки кінцевою метою навчання, а і засобом її досягнення.
Оскільки мова залишається єдиною універсальною базою мислення, знання іноземної мови слід розглядати з погляду вдосконалення інтелектуальних здібностей (пам’яті, уяви, критичного, логічного, креативного мислення). Творчість є найвищим виявом розвитку людського розуму. Творча здібність — це здатність пізнавати, уміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях, це спрямованість на відкриття нового і здатність глибокого усвідомлення свого досвіду. Завдяки творчій діяльності в дитини розвивається здатність самостійно реалізувати свої можливості, а самореалізація веде до особистісного зростання.
Реалізація цієї ідеї неможлива без розробки та впровадження відповідних інноваційних технологій навчання. Досягнути цього можливо за рахунок інноваційного підходу, створюючи інтерактивне середовище. Слово інтерактив (пер. з англійської іnter - «взаємний», асt - «діяти») означає взаємодію. Отже, інтерактивний метод – це спосіб взаємодії з учнями через бесіду, діалог.
Отож, під час навчання я використовувати такі методи, при яких:
• в учнів виникає бажання до творчої, результативної роботи;
• учні стають активними, розкутими, намагаються досягти успіху, при цьому не порушують поведінку у класі.
Тому працюю над проблемою: «Застосування інноваційних технологій на уроках англійської мови як засіб підвищення результативності навчання та розвитку креативності».
В основі будь-якої інноваційної діяльності лежить творчий початок. Творча діяльність передбачає розвиток емоційної та інтелектуальної сфер особистості. Це одне з головних завдань сучасного освітнього процесу. Навчальна діяльність у школі вимагає застосування конкретних технологій: • рольова гра
• метод проекту
• драматизація
• медіа-технології
До сучасних технологій належить технологія співпраці. Основна ідея полягає в створенні умов для активної спільної діяльності учнів у різних навчальних ситуаціях. Діти об’єднуються в групи по 3–4 особи, отримують одне завдання, обговорюють роль кожного. Кожен учень відповідає не тільки за результат своєї роботи, але й за результат усієї групи. І від цього виграє весь клас, тому що спільно ліквідовують прогалини у знаннях.
• Найбільш ефективними є такі форми парної та групової роботи:
• - мозковий штурм (brain storm);
• - обмін думками (think-pair-share);
• - парні інтерв’ю (pair-interviews) та інші.
Ці форми роботи сприяють розширенню знань та вмінь учнів.
Робота над проектом — це багаторівневий підхід до вивчення мови, що охоплює читання, аудіювання, говоріння і граматику. Метод проектів сприяє розвитку активного самостійного мислення учнів й орієнтує їх на спільну дослідницьку роботу.
• Що ж таке проект? • Проект – це вид навчальної діяльності, в якій задіяні досвід, уява, знання та величезне бажання поділитися з іншими. Використання проектної діяльності допомагає розвивати комунікативні здібності та сприяє інтегруванню чотирьох умінь.
Проектну діяльність можна застосовувати для учнів майже всіх рівнів, віку та здібностей. Проекти можуть бути інтенсивною діяльністю учнів упродовж короткого періоду – 1-2 години на тиждень або тривалого – впродовж кількох тижнів.
Для того, щоб робота над проектами дала очікувані результати, учителеві слід переосмислити своє ставлення до учнівських граматичних, орфографічних та стилістичних помилок і знайти стимул, адекватний тим зусиллям і часові, що учень витратив на пошук інформації, відбір і наклеювання малюнків і фотографій, вирізок із журналів тощо. В оцінюванні творчої дослідницької роботи, а саме такою і є проект, учитель має використовувати критерії, відмінні від тих, якими він керується в оцінюванні традиційних граматичних вправ. Головне, щоб учень відчував задоволення в процесі виконання проекту, використовуючи англійську мову, жарт, колір, фантазію тощо.
Можна виділити такі переваги інноваційного навчання: - установлення дружньої атмосфери і взаємозв’язків між учасниками навчального процесу;
- учні мають можливість бути більш незалежними й упевненими в собі;
- учитель заохочує учнів до співпраці, підбадьорює їх, вони не бояться припускатися помилок;
- учні мають можливість подолати страх перед мовним бар’єром;
- невпевнені учні можуть отримати допомогу від більш сильних;
- кожен учень, залучений до роботи, має певне завдання;
- учні можуть використовувати свої знання й досвід, набутий раніше.
Виконання проектних завдань дозволяє школярам бачити практичну користь вивчення іноземної мови, наслідком чого є підвищення інтересу і мотивації до вивчення даного предмета. Значно активізується діяльність учнів на уроці і в позаурочний час. Навіть невпевнені учні виявляють інтерес до мови під час виконання творчих завдань. Виконуючи завдання проекту, учні отримують можливість практично застосувати знання з іноземної мови.
Наведу приклади деяких проектних завдань:
My dream town
1. Plan a dream town. Draw a map.
2. Find or draw pictures of interesting buildings, shops or places. Stick around your map.
3. Write the names of the shops, buildings and other places on your map.
4. Write about what you can do in your town and where you can do it.
При визначенні детальної тематики проектної роботи я часто застосовую прийом асоціацій. Така робота може мати різні форми вираження. Я для себе виділяю мовну та мовно-графічну.
Наприклад, мовна асоціація у 7 класі з теми “Sport”:
S – skating, skiing, score
P – physical training
O – opponent, opportunities
R – running, rules
T – training, tournament
З представленої асоціації видно, що мова буде йти про види спорту, тренування, змагання. Така вправа дозволяє не лише визначитися з тематикою, але й практикувати вже вивченні ЛО теми, розвиває креативне мислення.
Мозковий штурм Цей метод слушно застосовувати під час мотивації питань, пов’язаних із пошуком шляхів вирішення проблем.
Наприклад: Why do people become ill? What should people do to be healthy? Використання програм Google, Kahood, Google Meet, Classroom в навчальному процесі допомагає створити умови для реального спілкування учнів англійською мовою, сприяє формуванню комунікативної компетенції, готовності здійснювати ефективне іншомовне міжособистісне і міжкультурне спілкування.
Сьогодні в центрі уваги – учень, його особистість, неповторний внутрішній світ. Тому основна мета сучасного вчителя – вибрати методи та форми організації навчальної діяльності учнів, які оптимально відповідають поставленій меті розвитку особистості. Інноваційні форми навчання сприяють організації та активізації навчальної діяльності школярів, підвищують результативність навчання, створюють сприятливий мікроклімат на уроках англійської мови.
Як відомо, одним з основних методичних інновацій є інтерактивні методи навчання. Мета інтерактивного навчання – створення комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес.
Комп'ютерні презентації дозволяють не тільки яскраво представити навчальний матеріал, але і привернути увагу до важливої інформації за допомогою ілюстрацій, схем, діаграм, графічних зображень тощо. Презентація дозволяє впливати відразу на кілька видів пам'яті: зорову, слухову, емоційну і, в деяких випадках, моторну, а її застосування під час навчальної діяльності призводить до розвитку інтересу, мотивації, активності здобувача освіти.
Переваги використання комп'ютерних презентацій у навчанні включають:
загальнокультурний розвиток учнів;
вдосконалення навичок володіння комп'ютером;
удосконалення мовного рівня;
індивідуалізація навчання (диференційовані завдання);
підвищення мотивації до вивчення іноземної мови;
економія витрачання матеріалів вчителем (немає необхідності створювати незліченні картки, друковані матеріали);
підвищення авторитету вчителя ( вчитель "йде в ногу з часом" ).
Можна виділити кілька основних форм використання комп'ютерних презентацій на уроці:
презентації для узагальнюючих уроків;
комп'ютерні презентації пізнавального (культурознавчого) характеру;
учнівські презентації як освітній продукт уроку.
Створення презентацій є захоплюючим домашнім завданням для учнів. Ця діяльність сприяє розвитку в учнів уяви, фантазії, самостійності, дозволяють їм проявити активність і творчість. Не у всіх відразу виходить хороша презентація. На жаль, спілкування з комп'ютером для багатьох учнів обмежується комп'ютерними іграми. Але поступово приходить досвід і презентації стають більш якісними, викликаючи заслужену радість їх творців.
Під час проведення своїх уроків я теж застосовую певні інтерактивні прийоми. На початковому етапі уроку доречно застосовувати: «Комплімент» (надає доброзичливу атмосферу) Всі діти об'єднуються в коло. Один з учнів говорить комплімент і при цьому, наприклад, кидає м'яч або просто посміхається комусь із тих, хто стоїть у колі. - I like when you have a nice smile. - You are the best friend.
«Чайнворд» (мета - активізувати лексику). Педагог вибирає слово, діти вимовляють інше слово, що починається з останньої букви попереднього слова. E.g. film- melon- neck wrist- trouble - end -dangerous .........
«Мозкова атака». Мозкова атака - універсальний педагогічний метод для створення безлічі ідей на будь-яку тематику. Даний прийом можна використовувати при вивченні будь-якого матеріалу.
Я вважаю, що застосування методик інтерактивного навчання у навчанні англійської мови дають можливість значно збільшити час для практики мовлення на уроці, досягти розуміння інформації всіма учасниками навчального процесу.
Cервіси, які також дають можливість створювати різноманітні інтерактивні дидактичні матеріали:
• Padlet (https://uk.padlet.com/) – інтерактивна дошка з можливістю організації спільної роботи;
• Wizer (https://app.wizer.me/) – створення інтерактивних робочих аркушів;
• Puzzlecup (http://puzzlecup.com/crossword/) – фабрика кросвордів,
• Canva (https://www.canva.com/) – дизайн та візуалізація навчального матеріалу;
• Thinglink (https://www.thinglink.com/) – робота з інтреактивними плакатами;
• Moovly (https:// www.moovly.com/) – презентації у вигляді анімацій,
• Сoggle (https://coggle.it/) – хмарні ментальні карти;
• OnlineTestPad (https://onlinetestpad.com/ua) – багатофункціональний сервіс для проведення тестування;
• Kahoot (https://kahoot.com/) – сервіс, для розробки дистанційних ігор.
Коментарі
Дописати коментар